Ökat pris på preventivmedel

Fick häromdagen reda på att priset på p-piller för oss under 25år kommer vara icke subventionerade alltså kommer vi som har något slags preventivmedel få betala fullpris för våra preventivmedel vilket vi inte fått göra innan. Eftersom det är väldigt många under 25år som använder preventivmedel så kommer detta beröra väldigt många. När jag fick höra detta så var min första tanke, varför? Men när jag fick reda på vad de skulle kosta oss som använder preventivmedel blev jag väldigt frustrerad och tyckte detta var ett väldigt dåligt beslut.

I dagens samhälle är preventivmedel något som väldigt många unga tjejer använder men även äldre. Jag har inget fast jobb och lever alltså på bidrag varje månad som ligger på en summa runt 1000kr och jag är långt ifrån ensam med att ha det såhär. Jag har tidigare fått betala 25kr/uttag för mina p-piller. Ett uttag p-piller innehåller tabletter som räcker i 3 månader alltså blir det 4 uttag per år. Så på ett år har jag fått betala 100kr för mina 4 uttag av p-piller. Häromdagen blev de bestämt att många av de preventivmedel som varit rabatterade i många många år för de som är under 25år ska bli icke subventionerat från och med den 1 Mars 2014. Jag tror personligen att väldigt många kommer sluta med sina preventivmedel för att de inte längre kommer vara villiga till att betala den summan som de olika preventivmedlen kommer kosta från och med den 1 Mars.

Tex Yaz som är ett sorts p-piller som just nu kostar 25kr/uttag. Som jag nämnde tidigare blir det alltså 100kr för att få ut alla sina 4 uttag på ett år. Från och med den 1 Mars kommer Yaz att kosta 300kr/uttag. Detta blir alltså 1200kr/år, vilket jag tycker är helt orimligt med tanke på att det är en 12 gånger så stor summa än vad vi som är under 25år har fått betala tidigare. De 1200kr som de då kommer kosta per år efter den 1 Mars skulle alltså räckt till uttag av p-piller för 12 år med de icke subventionerade priserna. Egentligen är 1200kr inte en speciellt stor summa med tanke på vad preventivmedel faktiskt gör för oss kvinnor, men vad jag tror de flesta reagerar mest på är den stora skillnaden mellan de rabatterade priset och de icke subventionerade priset.

Min första tanke när jag fick reda på att preventivmedlen skulle bli icke subventionerade var att väldigt många kommer strunta i preventivmedel helt för att man kanske inte har råd eller för att man helt enkelt känner nej jag kan lägga dessa pengar på något annat. 300kr är en mycket större del av en inkomst än vad 25kr är. Jag tror också att det kommer slarvas mer med preventivmedel över lag vilken jag även tror kommer göra så att många ungdomar kommer blir oönskat gravida. Med en minskning på folk som använder preventivmedel och en ökning på aborter på de som blivit oönskat gravida. Eftersom aborter i Sverige är gratis så tror jag att aborterna kommer öka och användandet av preventivmedel minska. Då blir det istället en större kostnad för aborter. De rabatterade priserna var till för att fler skulle ha chans till preventivmedel och detta säger emot allt de som sagts innan. 

Ett stycke ur mitt liv | |
#1 - - anonym:

Källa?

Svar: Jag har pratat med barnmorskan på UMO & om man klickar runt lite på internet så hittar man olika forum :)
Mathilda Augustsson

#2 - - Anonym:

detta borde du skicka in till tidningen... bra skrivet, håller med fullständigt, så varför inte?! sprid vidare det Mathilda :-)

Upp