Mitt gymnasieval

Jag har ett sådant sug efter att få skriva av mig. Dela med mig av mina åsikter, tankar och ideér MEN jag har ingen tid. Jag vill så gärna men jag har verkligen ingen aning om hur jag ska kunna lägga in bloggandet på min planering! Jag tränar 8-10 pass i veckan, både innan, efter och under skolan. Jag går i princip i skolan 8-15.30 varje dag om jag inte gör det så slutar jag tidigast 14.30. Vi har verkligen hur mycket som helst i skolan just nu. Jag har 5 prov som ska göras och 4 inlämningar som ska in och detta är sådant jag måste göra hemma alltså inget jag gör på skoltid. Så därför tänkte jag börja att skriva av mig lite genom att berätta om min linje och vad jag tycker om den. 
 
För att inte avskäcka er allt för mycket med alla prov och inlämningar som jag har nu så var höstterminen en termin som jag gled mig igenom. Jag gjorde ett matteprov eller två och någon inlämning. Det var allmänt "chill" och det var lätt att kombinera skola med träning eftersom skolan inte tog så värst mycket tid. MEN jag bytte klass 3 gånger och det får jag "lida" för nu. Jag har en hel del att ta igen i visssa kurser för att komma i fas med de andra klassen. "Du får ju skylla dig själv" är det säkert många som tänker. Men jag jobbar hellre röven av mig under en termin än att gå en linje i 3 år där jag inte vill vara. Till er som nu under hösten börjar på en linje som ni inte känner passar er till 100 procent. BYT! Byt till något som du tror kommer passa dig bättre. Jag valde från musik till fotboll, från estet till fritid och hälsa. Detta är inget jag ångrar.
 
Det finns flera hundra linjer att välja mellan och att hitta rätt från första början är inte alltid de lättaste så tveka inte om det inte känns rätt. Men låt det inte heller gå "över styr" genom att byta så fort det inte känns bra. Man måste ändå ge det en chans innan man fattar beslut. Jag gick estet fram tills en vecka innan höstlovet vilket är rätt så långt in i terminen. Jag var osäker i början av mitt val eftersom musiken skulle ta en stor del av min fritid. Det var väl där det brast med kombinationen mellan skolan och fotbollen, alltså inte för att jag inte trivdes utan för att jag inte kunde kombinera skolan och fotbollen. Jag valde därför att börja på en linje som är en idrottslinje där jag också spelar fotboll 2 gånger i veckan. Vilket passar mig super bra! 
 
Jag går alltså Fritid och Hälsa på Sven Eriksonsgymnasiet i Borås. På knappt en termin har jag fått en bredare förståelse för vad träning verkligen är. Man går djupare in i träningen och det bästa med de hela är att man lär sig en hel del nytt som man kan ta vara på i sin egna träning utanför skolan. Vi pratar mycket kost och annat som inte bara handlar om träning. Alltså sådana saker som är bra att han med sig under livets gång Vi läser även pedagogisk ledarskap och lärande och utveckling som jag känner är 2 kurser som påverkat mig väldigt mycket. Jag har börjat tänka mer på saker och ting,jag har även börjat reflektera över saker och även skaffat mig nya synvinklar på att se på olika saker. I dessa kurser diskuterar vi väldigt mycket och tänker på sådana saker som man inte reflekterar över så ofta. 
 
Jag trivs verkligen så jäkla bra så du som är idrottsintresserad tveka absolut inte på att testa Fritid och Hälsa, för det är grymt. För att inte glömma bort de där viktiga med vidare studier efter gymnasiet, vi som går Fritid och Hälsa kommer få exakt samma möjligheter för att plugga vidare på högskola som en person som går samhällskunskap. Skillnaden är att våra IV val går till våran sport, i mitt fall fotbollen vilket gör att vi inte kan inskaffa oss meritpoäng som man oftast får möjligheter till när man läser t.ex samhäll. 
 
Ett stycke ur mitt liv | |
Upp